#toodiadotmy :: Semua tentang belia ada di sini! Kami bukan sensasi tapi berinformasi.


Kuasa ‘Followers’ Di Laman Sosial


 

Pada masa kini anda tidak perlu berada di pertunjukan fesyen untuk dapat melihat dengan baik rekaan baju terbaru. Dari streaming secara langsung ataupun hanya sebuah gambar, fesyen kini mudah diakses oleh sesiapa sahaja yang mempunyai telefon pintar.

Perniagaan dalam industri kini cepat bergerak, menjadikan kehadiran di media sosial adalah sebuah kemestian. Kini, jenama fesyen terkemuka pasti mempunyai sekurang-kurangnya laman Facebook atau akaun Instagram.

Fokus kepada fesyen

Sebuah jenama Malaysia Mimpikita mula beroperasi melalui blogshop pada tahun 2008. Walaupun ia kini mempunyai butik hebat (dan banyak stokes lain), ia masih beroperasi melalui laman web dan pelbagai platform media sosial.

Sebagai pengurus dan pengarah kreatif, Nurul Zulkifli menjelaskan, mereka telah menggunakan media sosial sejak hari pertama lagi.  Beliau mengatakan bahawa ia adalah alat yang paling relevan dan mudah digunakan – dan dia bersetuju bahawa ia telah membantu mereka dalam mencapai kejayaan

Dari kiri ke kanan. Adik beradik MimpiKita: Nurul, Syahira dan Mira

Nurul, 34, memulakan perniagaan dengan dua adik beradiknya, Mira dan Syahira (masing-masing berumur 32 dan 29 tahun). Mimpikita popular dalam bidang koleksi pengantin dan pakaian sedia dipakai, di mana pakaian bekerja yang sopan digabungkan dengan kemodenan.

“Media sosial menghubungkan kami dengan pelanggan. Kami boleh menerima maklumat dan berkomunikasi dengan mereka dalam sekelip mata, pada bila-bila masa. Malah, semua orang boleh mengakses media sosial, walaupun mereka mempunyai hari yang sibuk, “menurut Nurul.

Mimpikita telah pun mengambil bahagian dalam Minggu Fesyen London pada tahun lepas. Ia kini mempunyai lebih 45,000 ‘like’ di Facebook dan kira-kira 222,000 ‘followers’ di Instagram.

“Media sosial adalah lanjutan yang paling ketara bagi jenama anda; ia mesti diisi dengan kandungan yang baik yang melambangkan identiti jenama anda. Anda perlu melabur sedikit masa dan sumber untuk menjayakannya, “nasihat Nurul.

Di sebalik tudung

Satu lagi jenama Malaysia telah melangkah jauh  dalam penggunaan media sosial. Duckscarves telah membina nama dengan menggunakan identity ciptaan, bernama D. Tidak hairanlah peminat jenama itu masih lagi membuat spekulasi sama ada individu itu benar-benar wujud.

Dalam pelbagai post yang muncul di Instagram, D tinggal di sebuah pangsapuri dan mempunyai dua kawan rapat, Carey dan Hannah, serta mempunyai hubungan jarak jauh. D juga memberikan wawancara, menjawab soalan mengenai Duckscarves. Sesetengah orang menganggap beliau adalah sekadar suara Vivy Yusof pengasas berusia 28 tahun, tetapi sudah tentu, D menegaskan bahawa dia wujud.

“Saya belum mendedahkan siapa diri saya jadi orang ramai hanya boleh menghubungi saya melalui media sosial. Tetapi Vivy yang dikenali ramai. Dia nampaknya tidak kisah dengan perkara itu sebab kehidupannya  sentiasa di hadapan khalayak ramai, “kata D, apabila dia bercakap dengan sebuah akhbar tempatan.

Pengasas bersama Duckscarves, D banyak menggunakan media sosial dalam perniagaannya

“Ia benar-benar membantu untuk mempunyai dua orang yang berbeza menerajui sebuah jenama. Saya merupakan suara kepada jenama dan yang memberi tumpuan kepada operasi syarikat. Manakala Vivy pula adalah wajah yang mengendalikan imej jenama tersebut.

Berikut adalah kuasa dalam membina imej – dan sudah tentu, kuasanya dapat membuat orang lain percaya apa yang anda mahu mereka percaya. Lihat sahaja terdapat 91,000 orang yang mengikuti posting D’s pada akaun Instagram Duckscarves.

Landasan yang betul

Walaupun begitu, bukan setiap jenama perlu mewujudkan satu identiti khas untuk mencapai pelanggan. Ia pasti banyak membantu jika pemilik jenama itu telah pun aktif di media sosial. Antara contohnya, Ung Yiu Lin dari ShoesShoesShoes.

Wanita berusia 37 tahun itu mengemas kini Instagram peribadinya secara tetap, dan melakukan perkara yang sama untuk Instagram perniagaan beliau. Kedua-dua akaun Instagram Ung dan akaun ShoesShoesShoes mempunyai gabungan followers seramai 93,000 orang.

Ung Yiu Lin aktif menggunakan Instagram dalam kehidupan peribadi dan perniagaannya

Ung merupakan wajah yang sudah dikenali ramai. Telah berkahwin dengan bekas pemain skuasy ranking ke-10 dunia, Mohd Azlan Iskandar, beliau juga telah mengasaskan jenama kedua yang menjual beg bergaya, Klutched .

Pada asalnya, jenama ShoesShoesShoes yang telah dilancarkan pada tahun 2006 menawarkan kasut yang direka indah yang dijual pada harga berpatutan, konsep kedai jenama itu telahpun berkembang menjadi jenama yang menjual set pakaian yang lengkap untuk wanita yang sibuk bekerja.

Kenyataan di laman webnya berbunyi: “ShoesShoesShoes juga percaya dalam kuasa Internet, memanfaatkan platform global ini untuk mendekati peminat kami yang sedia ada di seluruh dunia.”

Selain menghubungkan melalui media sosial (Facebook, Twitter dan banyak lagi), ShoesShoesShoes juga, menerusi laman webnya yang baru ditubuhkan, telah mengalami peningkatan dalam mata jualan dalam talian. “

Sumber: The Star

Artikel Berkaitan